Olen kiinnostunut blues-musasta. Onko tuohon aiheeseen liittyviä kirjoja (en tarkoita nuotteja)?

Kysytty

Olen kiinnostunut blues-musasta. Onko tuohon aiheeseen liittyviä kirjoja (en tarkoita nuotteja)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kannattaa ehdottomasti tutustua Peter Guralnickin kirjaan "Robert Johnson: Blueslegendan jäljillä" (Like, 2001). Kirja käsittelee ehkä kaikkein legendaarisimman blues-muusikon eli Robert Johnsonin elämää ja kuoleman jälkeistä myyttiä.

Suomeksi bluesista ei lukemiesi kirjojen ohella ole kovinkaan paljon kirjoitettu. Englanniksi aineistoa löytyy valtavasti. Tutustumisen arvoinen teos on ainakin Charles Shaar Murrayn kirjoittama John Lee Hooker elämäkerta "Boogie man : the adventures of John Lee Hooker in the American twentieth century" (Penguin, 2000).

Elämäkertojen ohella kannattaa tutustua blues-hakuteoksiin. Tällaisia ovat mm. seuraavat:
"MusicHound blues : the essential album guide" (Schirmer, 2002)
"The Virgin encyclopedia of the blues" (Virgin, 1998)
"The Guinness who's who of blues" (Guinness, 1995)
Santelli, Robert: "The big book of blues : a biographical encyclopedia" (Pavilion, 1994)

Edellä mainitut hakuteokset sisältävät lyhyehkön elämäkerrallisen kuvauksen kaikista tärkeistä blues-musiikoista sekä yleensä suppeita levyarvioita tai levysuosituslistoja. Erityisesti "MusicHound blues" on suositeltava teos sen laajuuden ja tuoreuden takia.

Oulaisten seudun kirjastoissa tuskin löytyy mainitsemiani kirjoja, mutta voit halutessasi kaukolainata kirjoja muista Suomen kirjastoista.