Haluaisin tietää, onko olemassa kirjallisuutta tai jotain muuta lähdettä, mistä saisi tietoa Turun kaupunginkirjastossa vuonna 1968-70 tehdystä isosta…

Kysytty

Haluaisin tietää, onko olemassa kirjallisuutta tai jotain muuta lähdettä, mistä saisi tietoa Turun kaupunginkirjastossa vuonna 1968-70 tehdystä isosta saneerauksesta .

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston vuosikertomuksessa toimintavuodelta 1967 kerrotaan että kirjastolautakunta on esittänyt kaupunginhallitukselle 15.2.1967 että kaupungin talonrakennusosaston tehtäväksi annettaisiin laatia suunnitelma lisätilojen saamiseksi pääkirjastolle. Lisätilaa tarvitsevat lähinnä käsikirjasto, aikakauslehtisali, perustettava musiikkiosasto, kirjavarasto sekä henkilökunnan työskentelytilat. Kaupunginhallitukselle esitetään että lisätilat kunnostettaisiin rakennuksen ullakkotiloista. 13.10 kaupunginvaltuusto hyväksyi pääkirjaston korjaussuunnitelman taloudellisten mahdollisuuksien salliessa.
Vuoden 1969 vuosikertomuksessa todetaan että korjaustyöt pääkirjastossa ovat jatkuneet koko vuoden. Melkein kaikki kalusteet uusittin. Käsikirjasto ja uusi ullakkokerros valmistui syyskuun alussa ja uusitut tilat esiteltiin lehdistölle 25.1.1970. Korjaustyö valmistui lopullisesti kun uusi musiikkiosasto avattiin yleisölle 15.5.1970. Kirjastolehdessä 1970/10 (s.306-307) Turun kaupunginkirjasto esiintyy "uusitussa asussa". Saneeratut tilat esitellään ja lopussa on tietoja uudesta musiikkiosastosta, kuten laitteistot, kokoelmat ja käyttö.
Kaupunginkirjaston henkilökuntalehti Kirjastouutisissa vv. 1968-1970 voi seurata saneeraustöiden etenemistä. Työt aloitettiin tekemällä uudet hissit ja porraskäytävä kellarista ylimpään kerrokseen. Laivateollisuus toimitti ullakkokerroksen seinäkaaret ja saman tilan vinokattoon avattiin 11 kpl ikkunoita. Työt viivästyivät eri syistä ja henkilökunnan työskentelyolosuhteet olivat ajoittain kovalla koetuksella.

Turun kaupunginkirjaston kokoelmista saa kotilainaksi sidotun "Turun kaupunginkirjasto: Vuosikertomus [1965-1974]", mutta henkilökuntalehti Kirjastouutisia ei lainata. Niitä voi lukea kirjastossa. Samoin ylivahtimestarin käytössä on pohjapiirustuksia tältä ajalta. Jos niihin haluaa tutustua täytyy asiasta sopia etukäteen.

Turun kaupunginarkiston tutkijasalissa, Puolalank. 5, voi käydä tutustumassa saneerauksen rakennuspiirustuksiin ja siellä on myös arkistoituna suuri määrä kuvia. Myös kaupungin talotoimen arkistossa, Linnank. 34, saattaa olla jotakin materaalia. Turun maakuntamuseossa voi tutustua Turun maakuntamuseon v. 2004 tekemään vanhan pääkirjaston rakennushistorialliseen dokumentointiin, joka sisältää liitteenä pohjapiirustuksia talon eri vaiheista.