Otsikko
Haluaisin tietää nimestä Jooa. Nimen historia ja mahdollinen merkitys. Kiitos.

Kysytty

Haluaisin tietää nimestä Jooa. Nimen historia ja mahdollinen merkitys. Kiitos.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelusta löytyvät kaikki väestötietojärjestelmässä olevat etunimet. Sen mukaan Jooa-nimen on saanut vuosina 1960-1999 54 henkilöä, joista viisi naisia. Vuodesta 2000 lähtien nimi on vakiintunut miehen nimeksi ja nimen suosio on kasvanut niin, että vuosina 2000-2008 nimen on saanut jo 172 henkilöä.

Nimen alkuperästä ei ilmeisesti ole täyttä varmuutta ja siksi se vaihteleekin, joissakin läheteissä nimi on Joonaksen muunnos (Riihonen, Eeva ”Mikä lapselle nimeksi), joissain taas se olisi raamatullista perua, muunnelma nimestä Jooas. Myös Joakim-nimeä on esitetty alkuperäksi.
Joonas, alkup. heperan kyyhkynen, nimipäivä 29.3.
Joakim, alkup. heprean Jumalan asettama ja ylistämä, nimipäivä 20.3
Kirjastosta löytyy runsaasti etunimikirjoja. Voit hakea niitä HelMetistä kirjoittamalla hakusanaksi etunimet

22 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei!

Olen tietääkseni Suomen ensimmäinen Jooa.
Synnyin lokakuussa 1974.

Nimen on keksinyt äitini.

Väestörekisterikeskuksesta sai joskus jokaisen vuoden osalta tietää mitä nimiä ja kuinka monta oli annettu.
Sieltä tarkistin, että vuonna 1974 yksi Jooa nimi annettu ja ennen sitä vuotta ei yhtään.