Haluaisin tietää nimen Onerva merkityksen ja sen historiaa. Onko se alkuperältään suomalainen nimi?

Kysytty

Haluaisin tietää nimen Onerva merkityksen ja sen historiaa. Onko se alkuperältään suomalainen nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Onerva on suomalaisia uusnimiä 1800-luvun loppupuolelta. Nimen merkitys on ’odelma, aaluva’, mikä tarkoittaa pääsadon jälkeen kasvanutta heinää tai apilaa. Suomen almanakassa nimi on ollut vuodesta 1929.

Lähteet:

Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja. WSOY

Vilkuna, Kustaa: Etunimet. Otava