Haluaisin tietää mitä nimet Jenna, Taru, Jessica, Sawen, Melissa, Vieno, Ramona, Leif, Robert ja Kai tarkoittavat.

Kysytty

Haluaisin tietää mitä nimet Jenna, Taru, Jessica, Sawen, Melissa, Vieno, Ramona, Leif, Robert ja Kai tarkoittavat.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jenna on Jennin rinnakkaismuoto, ja molemmat juontavat juurensa Johanna-nimeen. Johanna tulee heprean kielestä ja tarkoittaa "Jumala on armollinen". Se on Johanneksen sisarnimi.

Taru-nimi on esiintynyt Suomessa ensimmäisiä kertoja 1800-1900-lukujen vaihteessa Dagmarin kutsumamuotona ja ruotsalaisen Saga-nimen suomennoksena. Muinaisilla heettiläisillä Taru oli säiden jumala, mutta suomalainen naisennimi ei ole lähtöisin tästä yhteydestä.

Jessica on ilmeisesti englantilainen muunnos hepreankielisestä nimestä Yiskah, "Jumala katsoo [jonkun] puoleen". Se on tullut Englannissa tunnetuksi Shakespearen näytelmästä Venetsian kauppias jo 1500-luvulta alkaen, mutta yleistynyt Suomessa vasta 1960-luvulla.

Melissa pohjautuu Melisa-, Melita- ja Melitta-nimien tavoin kreikan sanaan méli eli hunaja, ja se on lisäksi feminiinimuoto kreikan sanasta mélissios, mehiläinen.

Vieno on yksi 1880-luvulla yleistyneistä, (toivottuja) luonteenominaisuuksia kuvaavista nimistä. Sen merkitys on tyyni, hento, hieno, pehmeä, hiljainen. 1920-luvulle asti nimeä annettiin sekä tytöille että pojille, sittemmin se on mielletty naisennimeksi.

Ramona on naispuolinen muoto nimestä Ramón, joka puolestaan on espanjalainen muoto Raimund-nimestä. Se pohjautuu muinaissaksalaiseen nimeen Ragimund, joka koostuu sanoista ragin (neuvo) ja mund (suojelija).

Leif on norjalais-islantilainen nimi ja merkitsee perillistä. Se muistetaan jo 1000-luvulla eläneestä viikinki Leif Eerikinpojasta.

Robert on englantilainen muoto germaanisesta nimestä Hrodebert, joka tulee muinaissaksan sanoista hrothi (maineikas) ja berath (loistava).

Kai on lyhentymä vanhasta roomalaisesta nimestä Caius ja sen kreikkalaisesta muodosta Gaius. Nimen alkuperästä ei ole varmuutta, mutta se saattaa pohjautua latinan sanaan gaudeo (iloita).

Sawen-nimestä en onnistunut löytämään tietoa.

Lähteet:
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (WSOY 1997)
Vilkuna, Kustaa: Etunimet (Otava 2005)
BabyNames: http://babynamesworld.parentsconnect.com/