Otsikko
Haluaisin tietää mistä on peräisin nimet Juliana, Nea ja Hanni, mitä nimet merkitsevät?

Kysytty

Haluaisin tietää mistä on peräisin nimet Juliana, Nea ja Hanni, mitä nimet merkitsevät?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juliana on latinan Julianuksen ja Juliuksen sisarnimi. Ortodoksisessa kalenterissa Julian oma. Nimen suosio on lisääntynyt Hollannin entisen kuningattaren Julianan ansiosta.(Riihonen, Eeva: Mikä lapselle nimeksi?)
Varhaisin merkintä Suomessa Julianasta on v:lta 1332 Turun tuomiokirkon ns. mustassa kirjassa, samoin Mikael Agricolan rukouskirjassa 1544 on Juliana Neitsyt. Kyseessä oli neitsytmarttyyri, joka surmattiin noin v. 305 joko Nikomedeiassa Vähässä-Aasiassa tai Italiassa lähellä Napolia. Hänen lisäkseen katolisen kirkon pyhimysten ja autuutettujen luettelo tuntee 12 muuta samannimistä henkilöä. (Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja)

Nea voi olla Linnean lyhennys. Ortodoksisessa kalenterissa Neonilla-nimen lyhennys. Linnea on ruotsalaisen kasvitieteilijän Carl von Linnen muistoksi annettu nimi. Vanamonkukan latinalainen nimi on Linnea borealis. (Riihonen, Eeva)
Neonilla oli marttyyri luultavasti 250-luvulta. (Lempiäinen, Pentti)

Hanni voi olla Hannan kutsumamuoto, on esim. Sveitsissä Hannen lempinimi. Hanna tulee heprean sanasta armo, Jumalan armo, onnellinen tai Jumala on armollisesti antanut minulle lapsen. (Riihonen)