Haluaisin tietää kirjojen lukumääristä seuraavien kaupunkien pääkirjastoista? Helsinki, Lappeenranta, Turku, Tampere, Imatra. Imatralta myös, kuinka monta…

Kysytty

Haluaisin tietää kirjojen lukumääristä seuraavien kaupunkien pääkirjastoista?

Helsinki, Lappeenranta, Turku, Tampere, Imatra.

Imatralta myös, kuinka monta kirjaa muissa Imatran kirjastoissa on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin ja Turun pääkirjastojen tiedot löytyvät kyseisten kaupunginkirjastojen sivuilta. Helsingin tilastot löytyvät osoitteesta http://www.lib.hel.fi/Page/ce176615-bdc9-4516-ab6b-2211390c2d66.aspx ja Turun osoitteesta http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=6838. Vuonna 2009 Helsingissä Pasilan pääkirjaston kokoelmissa oli kirjoja 341 644 (mukaan lukien HelMet-kirjavarasto, 184 212 kirjaa) ja Turun pääkirjastossa 458 424 (mukaan lukien varasto, 101 951 kirjaa). Helsingin aika matalilta tuntuviin lukuihin vaikuttanee se, että Helsingissä on useita isoja kirjastoja, kuten Itäkeskuksen kirjasto 101 248 kirjan kokoelmalla ja entinen pääkirjasto Rikhardinkadun kirjasto 96 856 kirjallaan. HelMet-kirjavarasto on Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten yhteinen kirjavarasto, eikä sitä aina lasketa pääkirjaston kokoelmiin, mutta otin sen mukaan, koska kokoelma sijaitsee fyysisesti pääkirjastossa. Turussa sivukirjastojen kokoelmat ovat vastaavasti pienempiä.

Tampereen, Imatran tai Lappeenrannan pääkirjastojen tilastoja ei näytä olevan Internetissä, mutta tiedustelin niitä sähköpostitse. Lappeenrannasta kerrottiin, että Lappeenrannan pääkirjastossa oli vuoden 2009 lopussa 162 734 kirjaa. Tampereelta tuli tieto, että pääkirjasto Metsossa oli tuolloin 544 675 kirjaa. Imatralta ilmoitettiin, että pääkirjastossa oli vuoden 2009 lopussa 168 000 kirjaa ja Patsaan ja Vuoksenniskan lähikirjastoissa yhteensä 33 000 kirjaa. Jos tarvitset muita kirjastojen tietoja, joita ei löydy Internetistä, kannattaa kysyä suoraan haluamastasi kirjastosta, sillä tietoja luultavasti kyllä kerätään, vaikka niitä ei julkaistaisikaan Internetissä.