Otsikko
Minä vuonna on ilmestynyt vanhin kirja, joka on yhä lainattavissa jossain Suomen kirjastosta?

Kysytty

Minä vuonna on ilmestynyt vanhin kirja, joka on yhä lainattavissa jossain Suomen kirjastosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihan aukottomasti asiaa on vaikea selvittää, sillä erilaisissa kirjastojen kokoelmia haravoivissa metahauissa tulee paljon vanhaa käsikirjastoaineistoa, jota ei lainata kirjaston ulkopuolelle. En pysty tämän vastauksen puitteissa selaamaan kaikkia niitä hakutuloksia läpi. Siksi tämä vastaus on vain arvelu eikä täysin varma.

HelMet-kirjastojen vanhin kotiin lainattava kirja näyttäisi olevan / J. D. Valeriuksen ”Visor och sångstycken 1” vuodelta 1811. Kirja sijaitsee HelMet-kirjavarastossa Pasilassa, ja sen tarkemmat tiedot löytyvät osoitteesta http://luettelo.helmet.fi/record=b1564931~S9*fin. Joitakin vuosia sitten kirjavarastossa oli vielä kotiin lainattavana teos ”Doctor Edvard youngs nätter 1” vuodelta 1787, mutta nykyään se on käsikirjastokappaleena.

Helsingin yliopiston kirjaston Kaisa-talon kirjastosta löytyy kuitenkin vielä vanhempi kotiin asti lainattava kirja: Lorenz Christofer Retziuksen teos ”Tutkistelemus, totisten : ja wääräin christittyin sisällisistä ja ulkonaisista tundomerkeistä” vuodelta 1800. Sen tiedot löytyvät osoitteesta https://helka.linneanet.fi/cgi-bin/Pwebrecon.cgi?BBID=1700037. Tuo on ainakin minun löytämistäni kirjoista vanhin kotiin asti lainattava.

Kävin tätä vastausta varten läpi HelMet-kirjastojen, Helka-kirjastojen, Piki-kirjastojen ja Vaski-kirjastojen vanhimpien kirjojen valikoimaa sekä Melinda-yhteistietokantaa.