Tiedustelen sitä, millaisella haulla löydän tiedot musiikkikirjastoissa olevista klassisen musiikin videoista? Onko mitään yhteisluetteloa?

Kysytty

Tiedustelen sitä, millaisella haulla löydän tiedot musiikkikirjastoissa olevista klassisen musiikin videoista? Onko mitään yhteisluetteloa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ei liene olemassa mitään aivan yksinkertaista hakutapaa, jolla saisi esiin kaikki klassisen musiikin videot ja vain ne, sillä kirjastojen tietokannoissa musiikkia ei ole jaettu klassiseen ja populaarimusiikkiin, vaan nämä kumpikin koostuvat monista musiikinlajin mukaisesta alaluokasta. Saadaksesi mahdollisimman kattavan tuloksen kysymykseesi joudut siis tekemään useampia hakuja.

Jos lähdet liikkeelle pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen aineistohausta (osoitteessa http://www.libplussa.fi), voit ensin rajata materiaalin videokasetteihin ja kokeilla sitten hakua erilaisilla asiasanoilla (esim. oopperat, sinfoniat, konsertot jne.).

Saadaksesi vielä kattavamman tuloksen voit kokeilla asiasanojen sijasta myös hakua luokan mukaan (joskin silloin saat tulosjoukkoon myös muuta kuin klassista musiikkia). Helsingin kaupunginkirjastossa suurin osa klassisesta musiikista sijoittuu luokkiin 783#, 785# ja 786# (joissa # eli "risuaita" on katkaisumerkki). 783# pitää sisällään laulumusiikin, esim. oopperat, 785# sisältää kamari- ja orkesterimusiikin ja 786# soitinmusiikin). Katso tarkemmat luokat kirjaston luokitusjärjestelmästä.

Plussa-tietokannan kautta saat siis esille pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen kokoelmat, mutta muitakin yhteisluetteloja on olemassa.

Niitä löydät, kun lähdet liikkelle Helsingin kaupunginkirjaston kotisivulta (www.lib.hel.fi) ja valitset sieltä kohdan "Yleisten kirjastojen verkkopalvelut". Niistä löytyy esim. Monihaku, jonka avulla voit tutkia useiden kirjastojen kokoelmia, sekä linkki tieteellisiin kirjastoihin, joiden alta löydät mm. Sibelius-Akatemian kirjaston (www.siba.fi/Kirjastot/arsca.html).

Eri kirjastojärjestelmissä hakutavat poikkeavat toisistaan jonkin verran, mutta edellä mainitut periaatteet yleensä pätevät: voit rajata etsimäsi aineiston videokasetteihin, mutta saadaksesi esiin kaiken klassisen musiikin, joudut tekemään useita hakuja. Elämä olisikin kovin helppoa, jos musiikin lajeja
olisi vain kaksi: "klassinen" ja "kevyt"!