Voidaanko etäisillä palvelimilla sijaitsevien kokotekstiartikkelien katsoa olevan osa jonkin tietyn, fyysisen kirjaston kokoelmia (jos artikkelitietokantaan…

Kysytty

Voidaanko etäisillä palvelimilla sijaitsevien kokotekstiartikkelien katsoa olevan osa jonkin tietyn, fyysisen kirjaston kokoelmia (jos artikkelitietokantaan tai e-lehteen on ostettu käyttöoikeus)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asia ei ole ongelmaton, ja vastaus riippuu paljolti siitä, kuinka kokoelmatermi määritellään. Yliopistokirjastojen ja Varastokirjaston yhteistyönä toiminut Kokoelmakarttahanke on aihetta pohtinut. Se on päätynyt määrittelemään kokoelman näin:
Kokoelma on kokonaisuus, joka voi tarkoittaa
- kirjaston kaikkea tietoaineistoa
- kirjaston omistamaa kokoelmaa
- kirjaston lisensioimaa tietoaineistoa
- tiettyä osaa kirjaston omistamasta ja/tai lisensioimasta tietoaineistosta > osakokoelmat

Samassa yhteydessä ongelmaksi katsotaan kuitenkin se, että "kokoelman käsitettä ei ole standardoitu; esim. verkkoaineiston nopea kasvu painetun rinnalla on entisestään hämärtänyt kokoelman käsitettä".

Lisää tietoa aiheesta ja Kokoelmakarttahankkeesta:

http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/neuvosto/hankkeet/kokoelmak…

http://www.varastokirjasto.fi/kokoelmakartta/tapahtumat/tapaamiset/Kuop…