Mikä on 'aineistohotelli'?

Kysytty

Mikä on 'aineistohotelli'?

Vastaus

Vastattu

Helsingin kaupunginkirjastolla on yhteinen kelluva kokoelma eli aineisto ei pääsääntöisesti ole pysyvästi minkään kirjaston kokoelmissa. Kellutusjärjestelmä ohjaa aineistoa niihin kirjastoihin, joissa sille on tarvetta ja tilaa. Aineistohotelli toimii Helsingin kaupunginkirjaston kelluvan kokoelman puskurivarastona ja sinne ohjautuu sellaista aineistoa, jolle ei kyseisellä hetkellä ole riittävästi tilaa tai tarvetta missään kirjastossa.

Aineistohotellissa olevasta aineistosta voi tehdä varauksia omaan kirjastoon. Koska hotelli sijaitsee Pasilan kirjastossa olevan keskuslajittelijan läheisyydessä, varaukset lähtevät sieltä nopeasti kaikkiin Helmet-kirjastoihin. Aineistohotellissa olevalla aineistolla täydennetään myös kirjastojen hyllyjä, kun ne tyhjenevät, eli myös hotellin kokoelma liikkuu ja muuttuu koko ajan.

61 ääntä

Kommentit

Hieno idea on "aineistohotelli"! Mutta miten se toimii? Jos tilaan Tapiolan kirjastosta teoksen, joka on tallella 'aineistohotellissa', tuleeko se itsestään tänne Tapiolaan vai onko minun riennettävä esim. Pasilaan sitä hakemaan? Olisin kiitollinen tästä tiedosta. Kiitos!

Kaikki varaukset liikkuvat varaajan haluamaan kirjastoon itsestään.
Aineistohotellissa olevat kirjat eivät sinänsä eroa kirjaston hyllyssä olevista kirjoista.

Entä jos haluan saada kirjan nopeammin? Voinko hakea teoksen aineistohotellista Pasilasta?