Kuinka nopeasti uudet kotimaiset kirjat löytyvät kirjaston hyllystä?

Kysytty

Kuinka nopeasti uudet kotimaiset kirjat löytyvät kirjaston hyllystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaa aikaa on vaikea sanoa. Kirjakaupasta löydät todennäköisesti uutuuskirjat nopeammin kuin kirjastosta. Kirjat tilataan keskitetysti hankintaosaston kautta ja kirjoille tehdään monenlaisia toimenpiteitä vielä ennen hyllyyn päätymistä: ne luetteloidaan aineistotietokantaan, muovitetaan, tarroitetaan ym. Kaikkein kysytyimmät teokset käsitellään hankintaosastolla nopeammin, jotta ne pääsisivät kiertoon mahdollisimman pian. Suosituimmilla kirjoilla voi kuitenkin olla pitkä varausjono, joten voi kestää aikansa ennen kuin kirja palaa kotikirjastonsa hyllyyn.

Pääkaupunkiseudun kirjastoissa on kuitenkin otettu huomioon tämä ongelma ottamalla käyttöön niin sanottu Bestseller-kokoelma. Bestseller-kirjat ovat uutuuskirjoja, joissa on viikon laina aika ja joita ei voi etukäteen varata, eikä niitä voi uusia. Näin ollen sinun on kirjastossa asioidessasi mahdollista löytää myös varatuimpia ja kysytyimpiä uutuuskirjoja kirjaston hyllystä.