Haluaisin tietää kirjailija Gavril Trojepolskin elämänvaiheista. Onko Pasilan pääkirjastossa saatavana helppolukuista aineistoa hänen elämästään…

Kysytty

Haluaisin tietää kirjailija Gavril Trojepolskin elämänvaiheista. Onko Pasilan pääkirjastossa saatavana helppolukuista aineistoa hänen elämästään pääpiirteissään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Trojepolskista löytyy kyllä pitkä artikkeli, mutta saksan kielellä ja melko vanha (kirjassa Handbuch der Sowjetliteratur, Leipzig 1975). Sitä paitsi artikkelissa on vähän varsinaisia elämäkertatietoja.

Löysin Internetistä osoitteesta http://www.efir365.vrn.ru/n52/bm2.htm venäjänkielisen artikkelin, jossa on seuraavat tiedot (suomennan hiukan tiivistäen): "Gavriil Trojepolski (1905-1995). Trojepolski syntyi kylässä Novo-Spasskoje (kylä on nykyisin nimeltään Novospasovka ja kuuluu Voronezin alueeseen). Koulun jälkeen hän kävi maatalousoppilaitoksen. Hän työskenteli opettajana ja agronomina. Vuodesta 1937 vuoteen 1954 hän johti valtiollista koetilaa, jolla testattiin viljalajikkeita. 50-luvun lopulta alkaen kuolemaansa asti hän eli Voronezissa. Tutkimustyönsä ohella Trojepolski toimi kirjailijana. Laajaa huomiota herätti hänen teoksensa "Agronomin muistelmia". Eniten kuuluisuutta Trojepolski sai romaanillaan "Bim Mustakorva" (1971). Romaanissa Trojepolski osoitti olevansa syvällinen ja vahva kirjoittaja, jolla oli paljon sanottavaa siitä, mitä merkitsevät ystävyys, jalomielisyys, toveruus ja vapaus. Romaanin pohjalta tehdyn elokuvan ovat nähneet miljoonat katsojat."

Mainitsemassani saksalaisessa hakuteoksessa kerrotaan lisäksi, että Trojepolski aloitti kirjailijanuransa v. 1938 ja että hän kuvaa kirjoissaan pääasiassa maaseudun elämää.