Haluaisin tietää että mistä tulee nimi Minja? Olen lukenut että se on jonkinlainen muunnos Vilhelmiinasta, mutta kuka hän on (historiallisessa merkityksessä)?

Kysytty

Haluaisin tietää että mistä tulee nimi Minja? Olen lukenut että se on jonkinlainen muunnos Vilhelmiinasta, mutta kuka hän on (historiallisessa merkityksessä)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Lempiäisen Suuri etunimikirja sanoo nimestä Minja seuraavaa: "Lähinnä 1970-luvulla tytöille annettu uusi nimimuodoste, tyypiltään samaa ryhmää kuin esim. Pinja."
Kustaa Vilkunan etunimikirjassa ei ollut mainintaa Minja -nimestä.
Olen tarkastanut nimen vain näistä kahdesta kirjasta. Muissa etunimiä koskevissa kirjoissa saattaa olla maininta Minjasta. Muita kirjoja ovat esim. Valitse nimi lapselle!,
toim. Olga Chastnaya-Leppäniemi ja Katariina Krabbe ja Mikä lapselle nimeksi, Eeva Riihonen.

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ensimmäinen Minja lienee saanut nimensä Suomessa jo vuonna 1952 (väestörekisterikeskus). Oman etunimeni Minja olen saanut jugoslavialaisen näyttelijättären mukaan 1970-luvulla. Minja-nimi on käytössä myös ulkomailla, miehillä sekä naisilla. Itse olen saanut tietoa (ent.) jugoslavialaiselta henkilöltä, että kyseessä olisi vanha serbialainen nimi, mahdollisesti keskiajalta kotoisin. Lisäksi nimen epäillään Serbiassa olevan mahdollisesti slaavinnos rooman valtakunnan aikaisesta nimestä Minea (wikipedia.org). Karjalan murteessa minja tarkoittaa miniää ja venäjän kielen minä-pronomini äännetään minjaksi. Ei siis ole suomalaista keksintöä, toisin kuin virheellisesti Suomessa luullaan.