Otsikko
Haluaisin selvitellä muutaman hieman vanhahtavan suomenkielisen sanan alkuperäistä merkitystä (esim. "loihde"). Minkäköhänlaisen sanakirjan kanssa kannattaisi…

Kysytty

Haluaisin selvitellä muutaman hieman vanhahtavan suomenkielisen sanan alkuperäistä merkitystä (esim. "loihde"). Minkäköhänlaisen sanakirjan kanssa kannattaisi lähteä alkuun?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vanhojen sanojen alkuperää voi etsiä löytyy jostakin etymologisesta sanakirjasta. Etymologisia sanakirjoja on useita.

Häkkinen, Kaisa, Nykysuomen etymologinen sanakirja. Helsinki : WSOY, 2004

Suomen kielen etymologinen sanakirja. 1-7. Hki : Suomalais-ugrilainen seura.

Suomen sanojen alkuperä. 1-3. Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2000

Meri, Veijo, Sanojen synty : suomen kielen etymologinen sanakirja. Jyväskylä : Helsinki : Gummerus, 1991

Nykysuomen sanakirja. 1-8. Porvoo : Helsinki : Juva : WSOY.

Sanojen alkuperä ja sen selittäminen : etymologista leksikografiaa / Kulonen, Ulla-Maija
Helsinki : Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1996

Turtia, Kaarina, Sivistyssanat. Helsingissä : Otava, 2001

Hakulinen, Kerkko, Paikannimet. Helsinki : WSOY, 2006 (Juva : WS Bookwell).

Haku on tehty HelMet-aineistoluettelosta sanahaulla, http://www.helmet.fi , hakusanoilla
etymologinen sanakirja sekä hakusanoilla etymologia sanakirjat.

Suomen murteiden sanakirja antaa sanalle "loihde" selityksen "värillinen sängyn, pöydän tms. peite".