Otsikko
Haluaisin saada tietoa Emily Brontésta siis elämästä ja tuotannosta ja kaikesta mahdollisesta...

Kysytty

Haluaisin saada tietoa Emily Brontésta siis elämästä ja tuotannosta ja kaikesta mahdollisesta...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Brittiläiseltä kirjailijalta Emily Brontelta (eli 1818-1848) on julkaistu Humiseva harju -romaanin (Wuthering Heights, 1847)lisäksi runoja yhdessä hänen sisartensa kanssa. Emily Brontesta ja hänen kirjailijasisaristaan Charlottesta ja Annesta sekä veljestä Branwellestä on kirjoitettu lukuisia elämäkertoja. Ne ovat englanninkielisiä. The Brontes -nimisiä kirjoja ovat kirjoittaneet ainakin Juliet Barker, Phyllis Beatley ja Christopher Martin. Suomenkielistä tietoa kirjailijasta löytyy vähemmän, mutta ainakin Kansojen kirjallisuus -kirjasarjan osassa 8 on luku Bronten sisaruksista. Et osoittanut kysymystäsi millekään kunnankirjastolle, mutta uskon että useimpien kaupunkien kirjastoista ainakin joku kirja Bronten sisaruksista löytyy.

Sisaruksista on lukuisia internetsivuja, mm. http://www.lang.nagoya-u.ac.jp/~matsuoka/Bronte.html
http://www.bronte.info/