Haluaisin saada kaiken mahdollisen tiedon nimistä Alice ja Mercedes ja onko niillä mitään tarkoitusta? Ja onko kuinka harvinaisia Suomessa?

Kysytty

Haluaisin saada kaiken mahdollisen tiedon nimistä Alice ja Mercedes ja onko niillä mitään tarkoitusta? Ja onko kuinka harvinaisia Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alice-nimi on annettu Suomessa yli 10 000 lapselle (Lähde: Väestöreksiterikeskuksen nimipalvelu: https://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1).
Suurin osa nimenhaltijoista on syntynyt vuosina 1900-1939.
Alice-nimi tunnetaan monessa maassa. Se pohjautuu muinaissaksalaisiin nimiin, joiden alkuosa tarkoittaa jaloa ja jalosukuista. Suomessa nimestä on paljon muunnoksia, mm. Alicia, Aliisa, Aliise, Alisa, Alison, Alissa ja Alyssa. (Lähde: Saarikallio, Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön)

Mercedes-nimeä ei löytynyt suomalaisista nimihakemistoista. Nimipalvelun mukaan sen on saanut Suomessa nimekseen noin 300 henkilöä. Behind the Name -sivuston mukaan Mercedes-nimi liittyy mercy- (armo) sanan monikkoon:

http://www.behindthename.com/name/mercedes