Otsikko
Haluaisin mahdollisimman paljon tietoa nimistä Henna ja Suvi, esim.nimien alkuperää, tarkoitusta jne.

Kysytty

Haluaisin mahdollisimman paljon tietoa nimistä Henna ja Suvi, esim.nimien alkuperää, tarkoitusta jne.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lempiäisen Suuren etunimikirjan mukaan nimi Suvi esiintyy 7.6. suomalaisessa almanakassa v:sta 1950 lähtien. Suvi on myös suosittu yhdysnimen alku. Suvi on suomalainen vuodenaikoihin liittyvä kaunis nimi, merkitsee myös etelää ja suojasäätä.

Vilkunan kirjassa Etunimet kerrotaan, että Henna on vanha muoto nimistä Henriikka ja Henrietta. Nämä nimet ovat Henrikin sisarmuotoja. Henna on myös kutsumamuoto Johannasta ja Helenasta.

Nimien alkuperistä kertovat mm. teokset:

Vilkuna, Kustaa: Etunimet
Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja
Eeva Riihonen: Mikä lapselle nimeksi?
Pentti Lempiäinen: Nimipäivättömien nimipäiväkirja