Haluaisin lainata Leo Tolstoin Anna Kareninan. Kun katsoin missä se on saatavilla niin haku antoi monia eri julkaisuvuosia. Onko sama minkä niistä valitsee?…

Kysytty

Haluaisin lainata Leo Tolstoin Anna Kareninan. Kun katsoin missä se on saatavilla niin haku antoi monia eri julkaisuvuosia. Onko sama minkä niistä valitsee? Onko tästä teoksesta kirjoitettu useampi jatko-osa? Haun tuloksena tuli myös Anna Karenina 1-4.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oletan, että haluat lainata teoksen suomenkielisenä ja että haluat lainata sen HelMet-kirjastosta. Tästä linkistä näet suomenkieliset erilaiset painokset, jotka HelMet-kirjastoista ovat saatavissa:
http://www.helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=anna+karenina&searchscope=9&m=…

Jos avaat eri painosten luettelointitietoja napsauttamalla, näet, että teos löytyy Eino Kaliman, Lea Pyykön ja Ulla-Liisa Heinon suomentamana. Jos valitset jonkin sellaisen painoksen, jossa nimen perässä ei ole osan numeroa, saat koko teoksen yhtenä niteenä. Jos taas tahdot sen mieluummin jaettuna useampaan niteeseen, kannattaa katsoa, että kaikki valitsemasi osat ovat saman kääntäjän. Suomennokset saattavat nimittäin poiketa toisistaan paitsi tyylillisesti, myös sen suhteen, mistä kohdasta teos on jaettu eri osiin. Mistään erillisistä jatko-osista ei siis kuitenkaan ole kysymys, vaan siitä, että joissakin painoksissa tämä pitkä teos on ilmestynyt yhtenä, joissakin useana niteenä.

Jos asia jäi epäselväksi, kannattaa kysyä tarkempia tietoja omasta kirjastostasi.