Haluaisin kysyä Lauri Pohjanpään runosta, jonka säkeet kuuluvat (ainakin osittain) seuraavasti: "Sa olet valkeain unten laps' ja suuren rakkauden, me kuolemme…

Kysytty

Haluaisin kysyä Lauri Pohjanpään runosta, jonka säkeet kuuluvat (ainakin osittain) seuraavasti:

"Sa olet valkeain unten laps'
ja suuren rakkauden,
me kuolemme pois, mut' rakkaus
on sinussa ikuinen

Oi täyttymättähän monet jäi
unet onnenautuaat,
ja me kuolemme pois, mut' unelmat
sinä kerran täyttää saat"

Tämän runon sanoja on käytetty Leevi Madetojan kappaleessa "Kehtolaulu". Olisin kysynyt, onko runolla omaa nimeä, onko se mahdollisesti tuo kehtolaulu, ja mistä teoksesta löytäisin runon? Onko runo kokonaisuudessaan tuo minkä edellä kirjoitin? Suuret kiitokset vastauksesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lauri Pohjanpään runo Kehtolaulu sisältyy hänen vuonna 1910 julkaistuun ensimmäiseen runokokoelmaansa Mielialoja. Runossa on vain kaksi säkeistöä, eli kysymyksessä se on siteerattu kokonaisuudessaan.

0 ääntä

Kommentit

Etsin L. Onervan Kehtolaulua? Mistä löytäisin sen sanat? Ja vielä villimpää: olen kuullut, että J. Karjalainen on se säveltänyt?