Haluaisin antaa lahjaksi jonkun oman lapsuuteni tärkeän kirjan, mutta nimet ovat unohtuneet. Onko olemassa minkäänlaista luetteloa jonkun tietyn ajankohdan…

Kysytty

Haluaisin antaa lahjaksi jonkun oman lapsuuteni tärkeän kirjan, mutta nimet ovat unohtuneet. Onko olemassa minkäänlaista luetteloa jonkun tietyn ajankohdan lastenkirjavalikoimasta kirjastoissa?
Hakemani ajankohta olisi 70-luvun loppuolisko -> 80-luvun alkupuoli.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestä ei käy tarkemmin ilmi, tarkoitatko lasten kuvakirjaa, satukirjaa vai romaania.

Joitakin valikoimaluetteloita tuolta ajalta löytyy, mutta niissä on luonnollisesti vain pieni osa tuona aikana ilmestyneestä kirjallisuudesta:

Lasten ja nuortenkirjoja. Suomen kirjastoseura 1977 ja 1980.
Laakso, Leena: Lasten ja nuorten jatkokirjat. Kirjastopalvelu 1983
Lehtonen, Ulla: Aihepiirit aakkosissa : valikoimaluettelo lasten kuva- ja tietokirjoista aihepiireit-täin. Kirjastopalvelu 1988.
Manninen, Kerttu: Satuaiheita, tieteisfantasiaa ja mystiikkaa. Kirjastopalvelu 1981
Loivamaa, Ismo: Lukemisia nuorille. Kirjastopalvelu 1993 (mukana myös 80-luvun alun kirjoja)
Toivekirjoja nuorille. Kirjastopalvelu 1987. (kirjoja vuosilta 1970-1986)

Kysymänäsi aikana kirjojen luetteloinnissa ei valitettavasti käytetty asiasanoja, joiden avulla ajanjakson aineisto löytyisi helposti tietokannasta. Alla olevat satu- ja kuvakirjalinkit on luotu luokkahakua hyväksikäyttäen.

Helsingin kaupunginkirjaston kokoelmista voit hakea sadut esim. seuraavan linkin kautta

http://helmet.fi/search~S9*fin?/h1.7/h1.7/1%2C4%2C20327%2CB/exact&FF=h1…?

Kirjoita ruudulla näkyviin Ilmestymisvuosi-otsikon alla oleviin kenttiin haluamasi vuodet (esim. jälkeen 1975 ja ennen 1984) ja paina jatka-näppäintä. Tulokset näkyvät kirjan nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä, mutta voit muuttaa sivun ylälaidassa olevasta valikosta järjestystä tekijän, painovuoden jne. mukaiseksi.

Kuvakirjoja voit selata vastaavasti linkistä http://helmet.fi/search~S9*fin?/h1.79/h1.79/1%2C2%2C16440%2CB/exact&FF=…?

Lastenromaaneja ei valitettavasti saa samalla tavalla listattua, sillä kirjoja joita on enää vain Helsingin keskusvarastossa, ei saa haulla eroteltua aikuisten romaaneista omaksi ryhmäkseen. Seuraavasta linkistä näkyvät kaikki HelMet-kirjastojen lastenosastojen vuosina 1975-1984 ilmestyneet kirjat, joista on kappale vielä jossain muussakin toimipisteessä kuin varastossa. Lista on pitkä, mutta epätäydellinen.
http://helmet.fi/search*fin/X?SEARCH=**&searchscope=1&m=1&l=fin&b=&SORT…

Täydellisin listaus jonain vuonna ilmestyneistä kirjoista löytynee vuosittain ilmestyneistä painetuista Suomen kirjallisuus –luetteloista. Niistä löytyy myös kyseisenä vuonna julkaistu lastenkirjallisuus omana listauksenaaan. Em. luettelot löytyvät Pasilan kirjaston varastosta. Niitä ei lainata, mutta niitä voi selailla kirjastossa (os. Kellosilta 9).
(Vastaavan haun voi tehdä myös Fennica-tietokannasta, mutta valitettavasti hakutulos ei säily linkkinä, ja haku on hieman monimutkainen selitettäväksi).

Pasilan kirjaston varastossa on avoimet ovet keskiviikkoisin 13-18. Jos sinulla on mahdollisuus käydä siellä, varaston kuva- tai satukirja-hyllyjä selailemalla ehkä löydät lapsuutesi tärkeitä kirjoja.

Toinen asia sitten on, mistä löydät kirjan lahjoitettavaksi. Lastenkirjan ikä on muutama vuosi, eivätkä kustantajat pidä varastossa vanhoja kirjoja, joten sellaisen löytääkseen täytynee kierrellä divareita. Joitakin klassikoita toki saattaa olla uusina painoksina myynnissä.