Haen Peipposet-kuoron joululauluja. Kerään vanhojen joululaulujen sanoituksia, ja minulla oli C-kasetilla äänitettynä Kansanlaulukuoron Peipposten…

Kysytty

Hei! Haen Peipposet-kuoron joululauluja.
Kerään vanhojen joululaulujen sanoituksia, ja minulla oli C-kasetilla äänitettynä
Kansanlaulukuoron Peipposten
joululauluja 1970-luvulta, mutta kasetit ovat tätä nykyä huonokuntoisia, niin sanoista ei saakaan enää selvää.
Peipposet oli Yleisradion kuoro vv1952-1986. Sanoittajina oli Erkki Ainamo ja Antti Henttonen.
Johtajana kuorossa oli Mikko von Deringer ja Veikko Huuskonen.
Lauluja, joita yeitän tavoittaa, oli alultaan mm. " Nyt joulu tullut on, soi riemu rajaton, saa pikkulapset pukin konttiin kohta kurkistaa..."
ja jotain sellaista oli toisessa laulussa että:
" nyt ovelle mä koputan KOP KOP KOP, ja..." kerrotaan, mitä pukki tuo kullekin lahjaksi..

Vastaus

Vastattu

Todennäköisesti laulut ovat "Nyt joulu tullut on" ja "Nyt oveen jälleen koputan", sillä tämännimiset laulut mainitaan Tuomas Piirosen joululauluhakemistossa sovittajan eli Mikko von Deringerin yhteydessä. Näitä lauluja ei kuitenkaan löydy mistään julkaisusta eikä edes Yleisradion Fono-tietokannasta, josta myös Yleisradion kantanauhojen tiedot löytyvät.

Kysyin asiaa Yleisradiosta ja sieltä vastattiin, että näitä lauluja ei löydy Yleisradion kantanauhoilta, mutta ne sisältyvät Ylen Arkistosta löytyvään ohjelmaan "Joulupeipposet", joka on lähetetty 24.12.1972. Ohjelmasta on tallella nauha (AST-37670), joka on myös digitoitu. Nämä kaksi laulua lauletaan ohjelman alussa. Mitään tekijätietoja tai laulujen sanoituksia ei arkiston tietokannasta löydy. Nämä äänitykset ovat Yleisradion omia äänityksiä, joten voit toivoa Yleisradiolta, että ohjelma tai osa siitä esitetään uudestaan. Ehkä se on mahdollista saada myös Areenaan kuunneltavaksi!

Piirainen, Tuomas: Joulun lauluperinne : joululauluhakemisto (Kirjastopalvelu, 1992)

Yleisradion Fono-tietokanta: www.fono.fi

Ohjelmatoive Yleisradiolle: https://asiakaspalvelu.yle.fi/s/?language=fi