Etsitään pilapiirrosta / sarjakuvaa sota-ajalta. Aiheena Churchill ja Englannin julistama sota Suomelle. Kuvittaja tai julkaisu josta se ehkä löytyy. On käyty…

Kysytty

Etsitään pilapiirrosta / sarjakuvaa sota-ajalta. Aiheena Churchill ja Englannin julistama sota Suomelle. Kuvittaja tai julkaisu josta se ehkä löytyy. On käyty läpi Heikki Kaukorannan kirjat Sarjakuvat 1 ja 2.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oikeaa kuvaa ei valitettavasti ole löytynyt. Kirjassa Kuninkaantekijöistä koivistolaisiin: viisi vuosikymmentä pilapiirtäjien näkemänä (Pertti Hemanus, 1968) on joitakin pilapiirroksia vuoden 1941 Joulukärpänen –lehdestä. Niissä sivutaan aihetta. Sota-ajan Joulukärpänen-lehdet ovat vain Kansalliskirjaston ja muutaman muun yliopistokirjaston (Jyväskylä ja Turku) kokoelmissa, joten emme ole voineet tarkistaa, löytyisikö oikea pilapiirros / sarjakuva näistä lehdistä.