Otsikko
Etsiskelen erästä lapsena (noin 80-luvulla) lukemaani lastenkirjaa, jonka nimen olen unohtanut. Kirjassa on tyttö ja poika, jotka jostain syystä pakenevat (?)…

Kysytty

Hei!
Etsiskelen erästä lapsena (noin 80-luvulla) lukemaani lastenkirjaa, jonka nimen olen unohtanut.

Kirjassa on tyttö ja poika, jotka jostain syystä pakenevat (?) kotoaan ja päätyvät asumaan vanhaan katossänkyyn. Sänky sijaitsee jossain museossa, ehkä British Museumissa. Kyseessä siis lastenromaani.

Osaisittkohan neuvoa, mikä kirja voisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Vuonna 1967 on julkaistu E. L. Konigsburgin kirjoittama From the mixed up files of Mrs. Basil Frankweiler, jossa juurikin kaksi lasta karkaa kotoa ja päätyy Metropolitan Museum of Art -nimiseen museoon.

Kirja on vuonna 1970 suomennettu nimellä Vanhan rouvan salaiset paperit, suomentajana Marikki Makkonen.

Kirja on luokiteltu YA-kirjallisuudeksi eli nuorille tai nuorille aikuisille suunnatuksi, mutta se voisi mahdollisesti olla tässä etsitty kirja.

Lähde:
GoodReads: https://www.goodreads.com/book/show/3980.From_the_Mixed_Up_Files_of_Mrs_Basil_E_Frankweiler (Luettu 6.4.2023)