Etsinnässä on vanha 60-luvulla Eino Virtasen esittämä laulu, nimeltään; miksi näin jätit minut. Löytyyköhän tuota laulua jostain äänitteenä tai laulun sanoja…

Kysytty

Etsinnässä on vanha 60-luvulla Eino Virtasen esittämä laulu, nimeltään; miksi näin jätit minut. Löytyyköhän tuota laulua jostain äänitteenä tai laulun sanoja jostain laulukirjasta. Netti ei ole tuottanut tulosta etsinnälle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisiko kuitenkin olla kyseessä Olavi Virran säveltämä ja laulama tämänniminen laulu? Sanoittaja on Lauri Jauhiainen ja levytysvuosi 1954. Se löytyy Olavi Virran CD:ltä Kootut levyt Osa 14. Eino Virtanen toimi tässä levytyksessä Virtaa säestävän orkesterin jäsenenä ja sovitti esityksen.

Viola-tietokannassa on lisäksi Eino Virtasen orkesterin säestämä Timo Jämsenin vuonna 1961 äänittämä kappale "Miksi tämän teit", joka on Sauvo Puhtilan eli Saukin käännös Dorian Burtonin sävelmästä What you've done to me. Tämä esitys on julkaistu mm. Timo Jämsenin kokoelma-CD:llä Yyterin twist (1998).

Käännöksestä ei ole olemassa julkaistua nuottia, kuten ei myöskään tuosta Olavi Virran sävellyksestä. Pop jazz arkistossa on kuitenkin Eino Virtasen käsikirjoitus siitä sovituksesta, jonka hän teki Olavi Virran levytykseen, mutta siinäkään ei välttämättä ole sanoja, joten varmista on hankkia em. CD ja poimia sanat siitä - jos se nyt on haettu laulu.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

17 ääntä

Kommentit

Violasta löytyy myös Jazz- ja poparkiston viite "Miksi näin jätit minut"- nuottikäsikirjoituksesta, jonka sovittaja on Eino Virtanen. Levytyksestä ei jälkiä...
Kyösti Mäkelä

Uskomatonta mutta totta, noinkin väärillä lähtötiedoilla osasitte tarjota minulle juuri oikeaa laulua. Itunes näytteestä tuli varmistettua että laulu on juuri se, mitä etsitään. Tällä tiedolla saan entisen sotalapsen hyvin onnelliseksi.
Kiitos tuhannesti avustanne.