Hyvää iltaa, kirjastonhoitaja! Mistähän löytyisi sanat lauluun harmaasta kanasta, joka yritti teettää itselleen kengät suutarilla? Laulu alkaa iloisesti: …

Kysytty

Hyvää iltaa, kirjastonhoitaja! Mistähän löytyisi sanat lauluun harmaasta kanasta, joka yritti teettää itselleen kengät suutarilla?

Laulu alkaa iloisesti:
"Heleijaa, heleijaa,
ken tuulessa leijaa?",

mutta päättyy surkeasti:
"Suutari suuttui
ja mustaksi muuttui.
Hän vierasta sätti
ja kengittä jätti
sen harmajan kanan
sen naapurin herran."

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kymmenet vanhat laulukokoelmat on käyty läpi, mutta tätä tekstiä ei vaan tunnu löytyvän. Myöskään kansallisbibliografia Viola-tietokanta ei tätä tunnista. Googlaamalla löytyi vain yksi muistelus, kylläkin samaan tekstiin. On mahdollista, että laulun sanat jonkin toistaiseksi katveeseen jääneen kokoelman sisältä löytyvätkin, mutta on niinkin, että kaikkia suullisesti siirtyneitä perinnelauluja ei ole koskaan merkitty muistiin saati julkaistu. Tämäkin saattaa olla sellainen.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto