Etsin vanhaa runoa. Tai siis äitini etsii, hän muistaa runosta vain pätkiä? Eli mikähän runo on kyseessä, kuka sen on kirjoittanut ja mistä kirjasta sen löytää…

Kysytty

Etsin vanhaa runoa. Tai siis äitini etsii, hän muistaa runosta vain pätkiä? Eli mikähän runo on kyseessä, kuka sen on kirjoittanut ja mistä kirjasta sen löytää?

Runossa on pätkiä:
"Äitikissa kesti sen urhoollisesti,
Ompeli yhteen isän ja hännän.

Tais isäkulta kuolla ja rottakin on tuolla.

Heti isäkissa heräs ja häntä peräs."

Googlen avulla en löytänyt vastausta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo on "Miten isäkissa parani" ja löytyy teoksesta nimeltä Nikkar-Tikkarin mäellä (WSOY, 1960). Teos pohjautuu tsekkiläisten kansanrunojen valikoimaan ja runot on suomentanut Kirsi Kunnas.

Teosta löytyy pääkaupunkiseudun kirjastoista, Pasilasta ja Kalliosta: http://luettelo.helmet.fi/record=b1073904~S9*fin

2 ääntä

Kommentit

Viimein, Löysin Minäkin Eilisiltana Lisätietoja tästä Teoksesta, että Runot, ovat Kirsi Kunnaksen Suomentamia, jonka sinäänsä, Voisi Arvatakin, mutta en vain, ollut sitä siltä Kannalta Miettinyt. Etsin Tietoja, kun Etsiskelin, olisikohan Kyseisiin Runoihin Tehtyjä Sävelmiä, olemassa myös Kaupoistasaatavalla Levyllä, eli niitä, on Esitetty 70-Luvulla mm Vesa Mäkelän Toimesta, mutta kuten Saatoin Arvata, Kyseessä, on Yleisradion Äänite, todentotta, Tehty Vuonna 1973, joka sitten vissiin Tarkoittaa, että Kuuluu Ylen Kantanauhastoon, joten mitä ilmeisimmin, ei ole Saatavilla Omaan Käyttöön, jollei olisi joskus tehty esim. CD-Tallennetta, jota voisi Ostaa esim. Yle-Shop:ista, jos sitä Tallennepalvelu Myisi, mutta pitää Selvittää Enemmän ja vaikka Toivoa Äänitteitä Ylen Kotisivulle Osoitteen yle.fi/toivotut kautta siellä Kommentoimalla, niin eiköhän se siitä, kunhan joskus, saisi näitä itselleen Soitettavaksi myös Lasten Oma Radio lastenomaradio.fi