Etsin väitöskirjaa tms. joka liittyisi tavalla tai toisella koulukuraattorin toimeen.

Kysytty

Etsin väitöskirjaa tms. joka liittyisi tavalla tai toisella koulukuraattorin toimeen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koulukuraattorin työstä on tehty suomeksi alla olevat väitöskirjat. Tiedot ovat peräisin yliopistokirjastojen yhteisluettelosta LINDAsta, jota voi käyttää maksutta kirjastoissa. Aineiston saatavuustiedot näkyvät niinikään LINDAsta. Jotkut väitöskirjoista saattavat kuulua myös yleisten kirjastojen kokoelmiin.

Sipilä-Lähdekorpi, Pirkko: "Hirveesti tekijänsä näköistä" : koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla (Finn lectura, 2004)

Hovila, Helena: Opettajan ja oppilaan kohtaaminen koulusituaatiossa (Tampere University Press, 2004)
Myös verkkojulkaisuna:
http://acta.uta.fi/pdf/951-44-6073-1.pdf

Lipiäinen, Toivo: Oppilashuolto ja erityisesti koulukuraattorin rooli (Turun yliopisto, 1977)

Termillä "oppilashuolto" löytyy seuraavat väitöskirjat:

Lappalainen, Kristiina: Yläasteelta eteenpäin : oppilaiden erityisen tuen tarve peruskoulun päättövaiheessa ja toisen asteen koulutuksessa (Joensuun yliopisto, 2001)

Jauhiainen, Arto: Koulu, oppilaiden huolto ja hyvinvointivaltio : Suomen oppivelvollisuuskoulun oppilashuollon ja sen asiantuntijajärjestelmien muotoutuminen 1800-luvun lopulta 1990-luvulle (Turun yliopisto, 1993)

Langinvainio, Heimo: Lasten stressi : perhetausta, toiminnalliset oireet ja psykososiaalinen kehitys ensimmäisenä kouluvuonna (Helsingin yliopisto, 1984)