Haluan löytää luettavakseni väitöskirjan koskien haavaisen paksunsuolen tulehduksia.

Kysytty

Haluan löytää luettavakseni väitöskirjan koskien haavaisen paksunsuolen tulehduksia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisistä kirjastoista ei tällaista kirjaa näytä löytyvän. Helsingin yliopiston kirjaston tietokanta Helkan kautta haavaista paksusuolentulehdusta käsitteleviä väitöskirjoja kuitenkin löytyy 16 kappaletta. Helkasta voit tehdä hakuja internetosoitteesta http://helka.linneanet.fi/ Näissä lääketieteen hauissa käytetään sairaudesta sen latinankielistä nimeä: colitis ulcertative ja väitöskirjoista englanninkielistä sanaa dissertations tai sen lyhennettä diss., joten haussa kannattaa katkaista sana kysymysmerkillä. Mene Helka-haussa tarkennettuun hakuun ja kirjoita ensimmäiseen tyhjään ruutuun colitis ulcerative, valitse hakutavaksi fraasi ja toiseen tyhjään ruutuun diss?. Jonkin kirjan nimeä klikkaamalla näet, missä kirjastossa teos sijaitsee ja onko se lainassa. Ainakin yksi väitöskirjoista on luettavissa myös suoraan ruudulta. Se on Pälvi Vennon väitöskirja nimeltä Nitric oxide and neuropeptides in the gut changes in ulcerative colitis, pouchitis and short syndrome. Voit myös mennä lähikirjastoosi ja pyytää virkailijaa tekemään haun.