Otsikko
Etsin tietoa Lempäälässä sijaitsevasta Kelhon kartanosta. Sen historiasta olen jo saanut tietoa Speitzin suvusta jne. Omistuspohjaa on selvinnyt ja taistelut,…

Kysytty

Hei
Etsin tietoa Lempäälässä sijaitsevasta Kelhon kartanosta. Sen historiasta olen jo saanut tietoa Speitzin suvusta jne.
Omistuspohjaa on selvinnyt ja taistelut, kartanon poltto jne.
Mutta mistään ei ole selvinnyt, mistä nimi Kelho on kartanolle
ja sitä ympäröivälle kunnalle tullut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Juha Kuisman Lempääläisen paikannimikirjan (Lempäälä-seura, 2012) mukaan Kelho-nimen taustalla on kuivaa, karun maan huonokasvuista niittyä tarkoittava kelhä-sana. "Kelhon nimi viittaa kartanoa vanhempaan Mäyhäjärven Kelhonniemeen. Siitä kuivanmaan niitystä on saatu koko kulmakunnan nimi."

2 ääntä

Kommentit

Juha Kuiman arvio nimen alkuperästä voi olla hyvinkin oikea. Kelho on ikivanha yksinäistila ja sen nimi on jo varhaisimmissa lähteissäkin kirjoitettu Kelho, Kelhoi tai Kelhu. Sekä nimet Kelho että Kelhä tunnetaan sukuniminäkin. Kartanon päärakennus on alunperin sijainnut Kelhonniemellä, jossa on vieläkin nähtävissä vanhoja perustuksia. Päärakennus ja talouskeskus on myöhemmin siirretty eli rakennettu uudelleen nykyiselle paikalleen lähemmäksi maantietä. Kivinavetta on rakennettu 1800-luvun puolivälissä Koivistonjärven kuivaustöiden yhteydessä sieltä tuoduista kivistä, kuten myös naapurinsa Sotavallan navetta.

Kelhon nykyisenä omistajana tarjoan pohdittavaksi toista nimiteoriaa. Nimen etymologinen pohja saattaisi liittyä lähde -sanan ruotsinkielen vastineeseen källa. Kun siihen liittä asumustoa kuvaavan - bo liitteen saadaan Kälbo. Se kääntyy kansan suussa suomeksi helpolla Kelhoksi. Tämä on vain pohdintaa, mutta kun lähde alueelta löytyy, samoin asumustoa jo keskiajalta ja kun omistajien äidinkieli on ollut ruotsi tarjoan tämän teorian kaikille reposteltavaksi.

Todella mielenkiintoinen teoria, mutta vähän epäilyttää tuo -bon muuntuminen -hoksi - eikös bo suomalaisissa paikannimissä tavallisimmin käänny pooksi?