Etsin Saarion/Saarnion runoa "Marin kokemuksia parannuskeinoista reumatismin iskiessä". Joku vihjaisi, että se saattaisi löytyä vuoden 1986 tai sitä ennen…

Kysytty

Hei
Etsin Saarion/Saarnion runoa "Marin kokemuksia parannuskeinoista reumatismin iskiessä". Joku vihjaisi, että se saattaisi löytyä vuoden 1986 tai sitä ennen julkaistuista Kotiliesi-lehdistä.
Toinen kadoksissa oleva teksti on Hoffrenin " Luonnonmukaisia terveydenhoito-ohjeita.

Olisin kiitollinen, jos saisin tietoa näistä teksteistä.

Terveisin
Marja-Liisa Tanhua

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aarre Saarnion kirjoittamaksi otaksuttua reumatismirunoa on etsitty Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa ennenkin. Tuolloin sitä ei painetusta lähteestä löydetty, mutta myöhemmin tarjottiin kommenteissa vaihtoehtoista kirjoittajaa ja lähdettä.

Mistä löydän runon...

Mainittua kirjaa ei ole käytettävissäni, joten voin vain välittää tämän vihjeen edelleen - itse en sitä voi tarkistaa.

Aarre Saarnio oli matematiikan ja fysiikan lehtori, keksijä ja runoilija, jonka lyriikkaa julkaistiin mm. Matemaattisten aineiden aikakauskirjassa ja Kotiliesi-lehdessä. Saarnion Kotilieteen kirjoittamat runot löytyvät lehden 1950-luvun numeroista, mutta yksikään niistä ei ole terveys- tai reuma-aiheinen.

Yhden tekstin reumatismin kanssa kamppailevasta Marista kuitenkin löysin kirjasta Muurahaiskylpyjä ja kultahoitoa : kertomuksia reumasta (SKS, 1992). Tässä Väinö Aholan kirjoittamaksi mainitussa humoristisessa runossa Mari käy läpi koko joukon turhia parannuskeinoja ja lopulta epätoivoissaan päättää turvautua kansanomaiseen menetelmään ja istuu muurahaispesään.

Hoffrenin tekstin jäljille en - ikävä kyllä - onnistunut pääsemään.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei, kysyjä Marja-Liisa etsi runoa "Marin kokemuksia parannuskeinoista reumatismin iskiessä."
Hänen etsinnästään on jo pari vuotta, mutta ajattelin ilmoittautua siltä varalta, jos runo on vieläkin kadoksissa! Minun mummuni harrasti runonlausuntaa ja opetteli ulkoa liudan runoja ja minä kuuntelin häntä lapsena, kun hän harjoitteli.
Runo nimeltä "Reumatismi" oli yksi suosituimmista runoista hänen ohjelmistossaan. Muistaakseni kirjoittaja oli Aarre Saari, eli olen sen varmaan pienenä likkana kuullut väärin, kyseessä on varmasti tuo aiemmin mainittu Aarre Saarnio! Jos siis runoa ei ole mitään kautta onnistuttu löytämään, niin minä osaan sen ulkoa ja voin siis tarvittaessa sillä tavalla auttaa! Olen melko varma, että osaamani runo on juuri kysyjän tarkoittama, se alkaa sanoin: "Reumatismi voitti Marin, kenpä oisi uskonutkaan."
Ystävällisin terveisin: Satu Pohjola Tampereelta

Muurahaiskylpyjä ja kultahoitoa -kirjan runo on juuri tuo "Reumatismi voitti Marin...". Väinö Ahola lienee tässä vain muistitiedon välittäjä eikä runon alkuperäinen kirjoittaja.