Otsikko
Etsin runoa, jossa jätkä saapuu vanhalle autioituneelle kotitalolleen, olikohan porttikin kallellaan, istui, poltti tupakin ja lähti. Ihan tunnettu runo…

Kysytty

Hei, etsin runoa, jossa jätkä saapuu vanhalle autioituneelle kotitalolleen, olikohan porttikin kallellaan, istui, poltti tupakin ja lähti.
Ihan tunnettu runo mielestäni, vaan netistä en löytänyt.

Vastaus

Vastattu

Emme valitettavasti tunnistaneet etsimääsi runoa. Toivottavasti joku vastauksen lukijoista muistaa sen. Tiedon runosta voi kirjoittaa vastauksen perään kommenttina.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Löysin kuin löysinkin omista muistiinpanoistani:

Niin pitkän matkan jälleen
on jätkä kävellyt,
kotinsa veräjälle
on viimein ehtinyt.
Hän seisoskelee siinä
nyt lakki kallellaan,
jalassa märät pieksut
ja sätkä hampaissaan.
Kanerva ahnas peittää
pihamaan entisen.
Katolle kasvattanut
on aika sammalen.
On tupa ränsistynyt
ja sauna - missä lie?
Ja joka paikan täyttää
ohdake, hitto vie.
Veräjänpieli kaatuu,
kun hiukan koskettaa.
Pois jätkä kulkee, paatuu
ja polttaa tupakkaa.

Kirjoittajaksi olin merkinnyt Einari Vuorelan