Otsikko
Etsin ranskalaisen Nobel-kirjailijan (1960) Sain-John Perse:n runoa tai runon osaa joka menee näin: "Varjoistaan tietämättöminä ja tuntiessaan kuolemastaan sen…

Kysytty

Etsin ranskalaisen Nobel-kirjailijan (1960) Sain-John Perse:n runoa tai runon osaa joka menee näin: "Varjoistaan tietämättöminä ja tuntiessaan kuolemastaan sen ikuisen...".
Se on nähtävästi kokoelmissa "Minä kirjoitan sinulle kaukaisesta maasta" tai "21 Nobel-runoilijaa" tai "Tuhat laulujen vuotta".
Tarvitsisin tarkan suomennoksen. (Aale Tynni tai Tuomas Anhava)
Kiitokset etukäteen.
Kiitoksia

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saint-John Persen suomennettuja runoja on mainitsemiesi antologioiden lisäksi julkaistu antologiassa Tulisen järjen aika ja Parnasso-lehdessä (vuonna 1960 numerossa 8 ja 1976 numerossa 4), mutta mistään näistä ei kysymääsi löytynyt. Osa runoista on tosin monisivuisia proosarunoja, joten on mahdollista että säe löytyy jostakin runosta, mutta ainakaan mikään runoista ei ala kysymälläsi säkeellä.

Kaikki kirjat ja Parnasso-lehti ovat Helsingin kaupunginkirjaston Pasilan kirjastossa tai kirjavarastossa. Hyvä lähde käännösrunojen etsintään on Lahden kaupunginkirjaston runotietokanta Linkki maailman runouteen:
http://runotietokanta.kaupunginkirjasto.lahti.fi/fi-FI/

1 ääntä

Kommentit

Kyseinen runo on sarjasta Oiseaux eli linnut ja sen on säveltänyt Kaija Saariaho. Sampsa Laurisen suomennos löytyy Nuori Voima -lehdestä 5/2011, s. 35-38.