Etsin nuorten seikkailukirjoja, joissa luvun lopussa on aina numerovaihtoehdot, joista valita mitä seuraavaksi tapahtuu ja näin määrätään tapahtumia. Näitä…

Kysytty

Etsin nuorten seikkailukirjoja, joissa luvun lopussa on aina numerovaihtoehdot, joista valita mitä seuraavaksi tapahtuu ja näin määrätään tapahtumia. Näitä kirjoja on ollut kirjastoissa ainakin n. 15-20 vuotta sitten. Onko näillä kirjoilla olemassa jotain yhteistä termiä, jonka avulla etsiä näitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin Gummeruksen Valitse oma seikkailusi -sarjassa 1980-luvun lopulla ilmestyneet neljä kirjaa ovat kuvaillun kaltaisia.

http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=5d4193af-69d…

Yhtä yhteistä hakutermiä, jolla kaikki nämä ja mahdolliset muut samantapaiset kirjat löytäisi helposti, ei valitettavasti taida olla. Niissä kirjastoissa, joiden kokoelmissa näitä kirjoja on ja jotka ovat niitä asiasanoittaneet, käytetyt kuvailutermit ovat verrattain yleisluonteisia (seikkailukirjallisuus, ratkaisukirjallisuus, tieteiskirjallisuus) eivätkä auta rajaamaan hakua täsmällisesti.