Otsikko
Mulla on muisto lapsuudesta että olen lainannut ja lukenut kirjoja, joissa tarinan edetessä sai valita miten satu jatkuu ja piti hypätä esim. sivulle 40 tai 65…

Kysytty

Hei!

Mulla on muisto lapsuudesta että olen lainannut ja lukenut kirjoja, joissa tarinan edetessä sai valita miten satu jatkuu ja piti hypätä esim. sivulle 40 tai 65 ja tarina päättyi niissä erilailla.... Oli ihan mun lemppareita, mut nyt ei minkäänlaista muistikuvaa minkä nimisiä ne olivat?!? Ovat varmaan n. 1990 kirjotettuja... Asuin silloin Orivedellä, ja siellä kirjastossa niitä ainakin oli... Tiedot on vähän hataria, mutta olisi ihanaa, jos löytäisin ne kirjat!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisivatkohan tässä kyseessä Gummeruksen Valitse oma seikkailusi -sarjassa ilmestyneet kirjat. Näitä julkaistiin kaikkiaan neljä vuosina 1985-86:

Packard, Edward, Aikaluola
Montgomery, R. A., Matka meren alla
Montgomery, R. A., Matka avaruudessa
Koltz, Tony, Vampyyrien maa

Näin sarjaa luonnehditaan Aikaluola-kirjan takakannessa:

"Olet osunut hämärään luolaan, ja näet että luolassa on kaksi reittiä. Kumman valitset? Vai haluatko ehkä pois luolasta? Kun valitset yhden vaihtoehdoista, pääset seikkailuun jonka kulkua et voi etukäteen arvata. Voit päätyä taisteluun esihistoriallista hirviötä vastaan. Voit singota aikaan joka on tuhansien vuosien päässä tästä ajasta."

"Tarinan kulku riippuu koko ajan valinnoista joita teet. Päästyäsi yhden tarinan loppuun voit palata uudelleen alkuun. Valitsemalla nyt eri vaihtoehdon olet jälleen mukana uudessa seikkailussa. Hauskaa, yllätystä ja jännitystä riittää - koskaan et etukäteen arvaa, mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan."

Kirjan sivuilta löytyy esimerkiksi tämäntapaisia ohjeita:

"Jos hyväksyt kyydin takaisin linnaan, käännä sivulle 22. Jos kieltäydyt kutsusta ja yrität löytää tien takaisin Aikaluolaan, käännä sivulle 114."

28 ääntä

Kommentit

Suosittelen myös tutustumaan Taistelupeli-sarjaan (englanniksi Fighting Fantasy), joka on hyvin samankaltainen, mutta lisänä on vielä hieman roolipelielementtejä. Suomeksi julkaistiin Otavan toimesta viisi kirjaa vv. 1987-88. Englanniksi niitä on julkaistu useampi kymmenen ja viimeisin viime vuonna.