Otsikko
Etsin Liza Marklundin uusinta kirjaa, ja sitähän olikin monta kappaletta! Joitain kirjoja on kuitenkin vain esim. yksi. Mitä kirjaa on ostettu kirjastoihin…

Kysytty

Etsin Liza Marklundin uusinta kirjaa, ja sitähän olikin monta kappaletta! Joitain kirjoja on kuitenkin vain esim. yksi. Mitä kirjaa on ostettu kirjastoihin kaikista eniten? Onko jotain listaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liza Marklundin uusin on esimerkki kirjasta, jota hankitaan kirjastoihin kautta Suomen suuria määriä. Mitään listaa tai tilastoa hankituimmista ei valitettavasti ole.

Yksi määrältään suurimmista hankittavista ovat Finlandia-kirjallisuuspalkinnon voittajat. Kirjaa saatetaan jo ennen voittoa hankkia kirjastoon paljonkin, mutta voiton myötä suosio kasvaa, varaukset lisääntyvät, ja kirjasta tehdään lisähankintoja.

Myös Harry Potter -kirjat ovat olleet suuren suosionsa takia ostotuimpien joukossa.

Uudet painokset ja pokkariversiot lisäävät monien kirjojen lukumäärää kirjastojen kokoelmissa.

Eli kun kirja ilmestyy, sitä hankitaan määrärahojen puitteissa tietty määrä, mutta eri syiden takia voidaan myöhemmin, jos kirja on yhä ostettavissa, hankkia sitä lisää.