Etsin lastenromaania tai -satua, jossa mainittiin lause Sursum corda. Kirjoittajaksi veikkaisin Kaarina Helakisaa.

Kysytty

Etsin lastenromaania tai -satua, jossa mainittiin lause Sursum corda. Kirjoittajaksi veikkaisin Kaarina Helakisaa, mutta en ole yhtään varma tästä. Tarinassa saattoi olla päähenkilönä (yksinäinen?) tyttö. Tuo Sursum corda oli ehkä kirjoitettuna jonnekin, ja siihen liittyi jotain mystistä, jota ei sen kummemmin selitetty.

Vastaus

Vastattu

Sursum corda on mainittu Kaarina Helakisan teoksessa Lasilinna (Otava 1986):

”Kuvan alalaitaan Maria kirjoitti: sursum corda.

Minä en tiedä mitä tämä tarkoittaa, opettaja sanoi.

Ylentäkää sydämenne, Maria vastasi.”

(sivut 23–24)