Etsin kirjan/kirjailijan nimeä mikä käsitteli dekkarimalliin Jyväskylässä olevaa paperitehdasta.Suomalainen kirjailija muistaakseni.Kirja painettu 1970-1990…

Kysytty

Etsin kirjan/kirjailijan nimeä mikä käsitteli dekkarimalliin Jyväskylässä olevaa paperitehdasta.Suomalainen kirjailija muistaakseni.Kirja painettu 1970-1990-luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pentti Pesän teollisuustrilleri Kauppa tai kuolema (Gummerus, 1976) voisi olla varteenotettava ehdokas etsityksi kirjaksi. Kirjan jyväskyläläistehdas ei tosin ole paperitehdas, vaan paperikoneita valmistava Valmetin Rautpohjan tehdas.

Kirjan takakannen esittelyteksti kuvaa romaania seuraavasti:

Valmetin Rautpohjan tehdas Jyväskylässä on osa suomalaista raskasta metallia, kuuluisa paperikoneistaan. Työ on korkealuokkaista, mutta kilpailu maailmanmarkkinoilla kovenee talouslaman puristuksessa. Eräänä päivänä tehtaalla tapahtuu sabotaasi...

Insinööri Jorma Kankaansyrjälle tämä on isku vasten kasvoja. Suunnittelijana hän tuntee Itävaltaan tilatun paperikoneen omakseen. Eikä kysymys ole vain kunniasta. Vanhan metallimiehen poikana Kankaansyrjä tietää, että vaarassa on tuhansien ihmisten työllisyys.

Ja kun mies tuntee koneensa hän saa matkustaa myös selvittämään asiaa. Kankaansyrjä neuvottelee Wienissä koneen tilaajan kanssa, New Yorkissa hän puolustaa Valmetin mainetta suurilla paperikonemessuilla. Samalla tihutyön taustat paljastuvat ja kansainvälinen kilpailu osoittautuu tosikovaksi. Kankaansyrjä saa yhä uusia iskuja kunnes oppii antamaan niitä myös itse. Sillä nyt on kysymys todellisista gangstereista ja heidän käsissään heiluvat ensin setelitukot ja sitten aseet.