Otsikko
Etsin joululaulua joka alkaa sanoin "Koko Beetlehem nyt loistaa", erityisesti sen nuottia ja sanoja. Mistä löytäisin? Alunperin espanjalainen laulu löytyy myös…

Kysytty

Etsin joululaulua joka alkaa sanoin "Koko Beetlehem nyt loistaa", erityisesti sen nuottia ja sanoja. Mistä löytäisin? Alunperin espanjalainen laulu löytyy myös nimellä "Tanssivat hyppivät pikkukalat joissa".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkielisellä nimellä "Koko Beetlehem nyt loistaa" (tai "Koko Betlehem nyt loistaa") en löytänyt tästä joululaulusta nuottia enkä sanoja. Suomenkielisen sanoituksen on tehnyt Anna-Kaarina Kiviniemi. Sen ovat levyttäneet Simonkylän lapsikuoro ja Iin Laulupelimannit.

Korjaan vastaustani, sillä laulun alkuperäinen nimi on "Brincan y bailan", ei "Pero mira cómo beben". Suomenkielinen sanoitus alkaa: "Koko Beetlehem nyt loistaa sen portit kauas hohtaa". Kertosäkeessä lauletaan: "Tanssivat hyppelevät pikkukalat joissa". Suomenkieliset sanat voi kuunnella Iin Laulupelimannien äänitteeltä ”Joulukuusella : joululauluja ja -runoja” (Iin Laulupelimannit, 2015), joka on lainattavissa Iin kirjastosta.

Alkuperäisellä nimellä ”Brincan y bailan” laulu sisältyy esimerkiksi nuottiin ”Gloria in excelsis deo : Weihnachtslieder für Klavier” (Schott, 1995; kosketinsoitinsovitus, sanat espanjaksi ja saksaksi). Verkosta laulusta löytyy monenlaisia nuotinnoksia, tässä yksi:

https://www.bethsnotesplus.com/2014/02/brincan-y-bailan.html

Lähteitä:

Yleisradion Fono-tietokanta:

http://www.fono.fi

Finna-hakupalvelu:

https://finna.fi

0 ääntä

Kommentit