Mikähän joululaulu lienee kyseessä? Muistan laulusta ainoastaan värssyn: "Tule joulupukki meille, tule veikkanen sukkelaan".

Kysytty

Mikähän joululaulu lienee kyseessä? Muistan laulusta ainoastaan värssyn: "Tule joulupukki meille, tule veikkanen sukkelaan".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on laulu ”Tule, joulupukki, meille”, joka on ilmestynyt Martti Korpilahden sävellyksiä sisältävässä kirjasessa ” Koulun joulu: 25 pientä joululaulua” (Gummerus, 1931). Mainitsemasi katkelma esiintyy laulun toisessa säkeistössä, joskin sana ”veikkanen” on muodossa ”veikkonen”. Kirjassa on myös nuotit laululle.

Teosta on varsin huonosti saatavilla, mutta yksi lainattava kappale löytyy Tampereen kaupunginkirjaston varastosta. Sinun on halutessasi mahdollista tilata se lähikirjastosi kaukopalvelun kautta Tampereelta. Kaukopalvelu on yleensä maksullista, joskin tarkemmista yksityiskohdista voit kysyä lähikirjastostasi.