Otsikko
Mistä löytyisi sanat tonttulauluun, joka alkaa Tontut ne juoksevat ripsis rapsis Saanatunturin laitaa?

Kysytty

Mistä löytyisi sanat tonttulauluun, joka alkaa Tontut ne juoksevat ripsis rapsis Saanatunturin laitaa?

Vastaus

Vastattu

Laulu sisältyy Nanny Rantamäen dramatisoituun leikkiin "Saanatunturin tontut". Se puolestaan sisältyy hänen kirjaansa "Harakan tossut" (Lasten keskus, 1986; laulun melodianuotinnos, sanat ja leikkiohjeet). Kirjan mukaan sävelmä on suomalainen kansansävelmä. Myös kirjassa "Kulkunen" (Sesam, 1982), joka on Suomen nuorisokirjailijat ry:n joulujulkaisu, on laulun sanat ja leikkiohje. Kirjan mukaan laulu lauletaan "Leikissä liehuu lapsukaiset" -laulun sävelmällä. Pelkät laulun sanat sisältyvät "Aapisten lukukirjan" osaan 2 (WSOY, 1995, s. 76-77).