Etsin historiallista romaania tai romaanisarjaa. Kirjassa saa olla seikkailua ja romantiikkaa. Vanhatkin teokset käy.

Kysytty

Etsin historiallista romaania tai romaanisarjaa. Kirjassa saa olla seikkailua ja romantiikkaa. Vanhatkin teokset käy.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mahdollisuuksia on paljon, mutta ehdotan tässä joitakin omia suosikkejani.

Kaari Utriolla on paljon hienoja historiallisia romaaneja. Omat suosikkini on ”Vaskilintu”, jonka jatko-osat ovat ”Tuulihaukka” ja ”Yksisarvinen”. Jos taas mieluummin 1800-luku kiinnostaa, hauskoja ja kepeitä teoksia ovat ”Vaitelias perillinen” ja ”Seuraneiti”. Ne ovat vain pieni osa Utrion kaunokirjallista tuotantoa, joka käsittää lähes yksinomaan historiallisia romaaneja.

Jos dekkarin suuntaan menevä historiallinen romaani kiinnostaa, suosittelen Kirsti Mannisen ja Jouko Raivion 1800-luvun Suomeen sijoittuvaa sarjaa, jonka osia ovat esimerkiksi ”Kuolema ylioppilastalolla” ja ”Stenvallin tapaus”. Kirsti Mannisella on myös salanimellä Enni Mustonen kirjoitettuja historiallisia romaaneja, joista voisin nostaa esiin 1800- ja 1900-lukujen vaihteesta käynnistyvän Järjen ja tunteen tarinoita -sarjan, jonka ensimmäinen osa on ”Nimettömät”.

James Clavellin ”Shōgun” sijoittuu muinaiseen Japaniin ja oli ainakin minulle todella hieno lukukokemus. Diana Gabaldonin historiallisten romaanien sarja sijoittuu Skotlantiin ja Yhdysvaltoihin. Wilbur Smithillä on muinaiseen Egyptiin ja laajemmin Afrikkaan sijoittuvia upeita seikkailullisia teoksia, esimerkiksi ”Joen jumala”, ”Petolinnut” ja ”Kun leijona metsästää”.

Vielä kauemmas historiaan antiikin maailmaan sijoittuvat Jukka M. Heikkilän romaanit, esimerkiksi ”Merikonsuli”. Robert van Gulikin dekkarit puolestaan tapahtuvat muinaisessa Kiinassa ja ovat kiehtovaa ajan kuvausta sekä toki myös hyviä dekkareita. Ihmiskunnan alkuajoista kiinnostavia romaaneja ovat Björn Kurténin ”Musta tiikeri” ja Jean M. Untinen-Auelin Maan lapset -sarja, jonka ensimmäinen osa on ”Luolakarhun klaani”. Mainínnan ansaitsee myös Sue Harrosinin Ensimmäiset ihmiset -sarja.

Vanhemmista klassikoista voisin nostaa esiin Walter Scottin romaanit, esimerkiksi keskiaikaromaanin ”Ivanhoe”. Felix Dahnin ”Taistelu Roomasta” on mahtava kuvaus goottien kuninkaiden vaiheista. Mika Waltarin ”Sinuhe egyptiläinen” ja ”Mikael Karvajalka” ovat kotimaisia klassikoita, samoin Fredrika Runebergin ”Rouva Katarina Boije ja hänen tyttärensä” se ”Sigrid Liljeholm”.