Esitelmää varten tarvitsisin tiedon, milloin Tampereelle on perustettu ensimmäinen äitiysneuvola. En onnistunut löytämään Tampereen kaupungin historiikista…

Kysytty

Esitelmää varten tarvitsisin tiedon, milloin Tampereelle on perustettu ensimmäinen äitiysneuvola. En onnistunut löytämään Tampereen kaupungin historiikista netistä sen paremmin kuin muualtakaan. Onnistuisikohan tätä kautta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laki kunnallisista äitiys- ja lastenneuvoloista annettiin Suomessa vuonna 1944. Siihen kuului siirtymäkausi vuoteen 1949, ja tämän jälkeen kaikissa kunnissa oli oltava sekä äitiys- että lastenneuvola.

Äitiysneuvontaa ja -neuvoloita olivat kuitenkin jo aiemmin järjestäneet yleishyödylliset yhdistykset, kuten Suomen Punainen risti ja Manneheimin lastensuojeluliitto. Viimeksi mainitun Tampereen osasto perustettiin vuonna 1921, ja lasten neuvolatyö käynnistyi niinikään 20-luvulla. Raskaana olevien äitien vastaanotot aloitettiin vuonna 1927. MLL:n neuvolat siirtyivät myöhemmin kaupungin ylläpitämiksi.

Lähteet ja lisätietoja:
Mannerheimin lastensuojeluliiton Tampereen osaston historiikki: http://www.mll-tre.fi/toiminta/historia.html
Arno Forsiuksen artikkeli "Äitiysneuvonnan kehitysvaiheita": http://www.saunalahti.fi/arnoldus/ait_neuv.html