Teen opinnäytetyötä äitiysneuvolan ja äitiyspoliklinikan välisestä yhteistyöstä. Millaisia tutkimuksia aiheesta on tehty?

Kysytty

Teen opinnäytetyötä äitiysneuvolan ja äitiyspoliklinikan välisestä yhteistyöstä. Millaisia tutkimuksia aiheesta on tehty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimme aiheeseen liittyviä artikkeleita ja tutkimuksia artikkeliviitetietokannoista sekä yliopistojen aineistotietokannoista. Artikkeleiden ja tutkimusten asiasanojen ja otsikoiden perusteella juuri tästä aiheesta ei ole tehty tutkimuksia.

Arto-artikkeeliviitetietokannasta löytyy 'äitiyshuolto'-asiasanalla useita artikkeleita. Samoin 'äitiysneuvola'-sanalla löytyy lähes yhtä paljon materiaalia.

Valtiotieteen tohtori Sirpa Wrede on kirjoittanut ja julkaissut paljon suomalaiseen äitiyshuoltoon liittyviä artikkeleita sekä tutkimuksia. Yksi hyvä lähde saattaisi olla Wreden kirjoittama tutkimus "Decentering care for mothers : the politics of midwifery and the design of Finnish maternity services" (Åbo Akademi University Press, 2001).

"Hoitotiede"-kausijulkaisun vuoden 2005 numerosta 1 löytyy Marjaana Pelkosen artikkeli "Äitiys- ja lastennuvolatutkimus: analyysi Suomessa vuosina 1990-2003 tehdyistä tutkimuksista", josta saattaisi olla apua lähteiden etsinnässä.

Oppilaitosten kirjastoissa ja suuressa osassa yleisiä kirjastoja on mahdollisuus selata artikkeliviitetietokantoja.