Etunimet Bomes ja Matsit mietityttävät. Ovatko tytön vai pojan nimiä? Miltä kielialueelta ovat lähtöisin? Onko etunimi Havu tytön nimi?

Kysytty

Etunimet Bomes ja Matsit mietityttävät. Ovatko tytön vai pojan nimiä? Miltä kielialueelta ovat lähtöisin?
Onko etunimi Havu tytön nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun, joka löytyy osoitteesta https://192.49.222.187/Nimipalvelu/default.asp?L=1, mukaan Havu on annettu nimeksi seitsemälle suomalaiselle poikalapselle. Toisaalta Nummelin ja Teerijoki (2003) kirjoittavat teoksessaan "Osma, Ranja, Vilmiina. 800 harvinaista etunimeä", että Havu voisi sopia Pihlaja- ja Tuomi-tyyppisten puunimien tapaan myös tyttölapselle.

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan nimiä Bomes ja Matsit ei ole käytetty Suomessa lainkaan. Nimipalvelu kattaa kaikki Suomen väestötietojärjestelmään kirjatut - myös kuolleiden henkilöiden! - etu- ja sukunimet. Järjestelmään on kirjattu ensimmäisinä etuniminä käytettyjen nimien lisäksi myös muut annetut etunimet.

Myöskään kirjalähteemme eivät löydä tietoja etunimistä Bomes ja Matsit. Tosin teoksessa "Kustaa Vilkuna. Etunimet" (1990) kerrotaan, että Ruotsista meille kulkeutuneesta Mats-nimestä on läntisessä Suomessa käytetty variantteja Matts, Matso, Matsa tai Matsi. Matsit-varianttia ei kuitenkaan mainita tässäkään yhteydessä.