Olen viiden lapsen äiti ja 8 lapsen mummi. olen kovasti kiinostunut minun lapsieni nimistä. mitä ne tarkoittaa..sain jokuaika sitten teiltä tietoa vanhimman…

Kysytty

hei olen viiden lapsen äiti ja 8 lapsen mummi. olen kovasti kiinostunut minun lapsieni nimistä. mitä ne tarkoittaa..sain jokuaika sitten teiltä tietoa vanhimman poikani nimestä roni mitä tarkoittaa kurdiksi ja olen kiitolinen ..mut muut lapset on kiinostukseni nyt tällä kertaa. 1 tyttäreni nimi on beatrice. toisen tyttön nimi on isabelle. kolmannen tytön nimi on pricilla. ja nuorinman pojan nimi on toni. ja heidän lapsiensa nimet ovat. jesse. jasmin. jeremias. jaron. joakim. niko. janette. ja oma nimi on sirpa. mieheni nimi on hartte.. olisin hyvin kiitolinen jos saisin nää nimet mitä ne tarkoittaa..kiitos teille.. äiti ja mummi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tietoa etunimistä löytyy kirjoista Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja, Saarikalle, Anne: Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön, Vilkuna, Kustaa: Etunimet.

BEATRICE
Johtuu latinan sanasta beatus, joka merkitsee onnellista ja autuasta.

ISABELLE
Ranskalainen muunnos nimestä Elisabet (kaunis Elisabet), joka taas on alunperin hebrealainen nimi, joka tarkoittaa ’Jumala on valani’ tai ’Jumala antaa avun’.

PRICILLA
Laajentuma Priscasta, joka on latinaa ja tarkoittaa aikaisempaa, entistä, vanhempaa.

TONI
Lyhentymä nimestä Anttoni, Anton, joka pohjautuu roomalaisesta suvunnimestä Antius johdettuun henkilönnimeen Antonius. Antius-nimen alkuperää ei tunneta. Erään tulkinnan mukaan sen taustalla olisi kreikan kukkaa merkitsevä sana anthos.

JESSE
Heprealaisen Iisai-nimen (Jahve on olemassa) kreikkalainen muoto.

JASMIN
Alunperin persialainen, luontoaiheinen naisennimi, joka on saatu hyväntuoksuisen, valkokukkaisen koristepensaan jasmiinin nimestä.

JEREMIAS
Kreikkalainen muoto heprealaisesta nimestä Jeremia, joka tarkoittaa ’Jahve (Jumala) kohottaa’.

JARON
Suomalaisista nimikirjoista ei löydy tätä nimeä. Se on israelilainen pojannimi, joka tarkoittaa riemunhuutoa tai laulamista.

JOAKIM
Pohjautuu heprealaiseen nimeen Jehoiachim, joka tarkoittaa ’Jahve herättää, Jahve nostaa.

NIKO
Lyhentymä nimestä Nikolaus, joka tulee kreikan sanoista nike (voitto) ja laos (kansa).

JANETTE
Muunnos nimestä Johanna, joka taas on naispuolinen vastine nimelle Johannes, jonka kantamuoto on heprean Jochanan ’Jumala on armollinen’.

SIRPA
Alkuperästä ei ole varmaa tietoa. Sitä on käytetty Siirin lempinimenä. On myös arveltu sen liittyvän sanaa sirpale. Nimi tuli käyttöön 1900-luvun alussa ja almanakkaan se otettiin 1950. Tiettävästi ensimmäinen Sirpa oli näyttelijä Sirpa Tolonen (s. 1900), joka oli kastettu Siiriksi.

HARTTE
Vilkunan kirjasta Etunimet löytyy nimen muunnos Hartti, joka on lyhentymä saksalaisperäisistä –hard loppuisista nimista (esim. Gerhard, Bernhard, Villehard). Muinaissaksan hardu tarkoittaa ’rohkeaa, kovaa’.