Mistä juontaa alkuperä antaa lapselle toiseksi nimeksi isänpoika/isäntytär? Mikä merkitys tällä on alunperin ollut?

Kysytty

Mistä juontaa alkuperä antaa lapselle toiseksi nimeksi isänpoika/isäntytär? Mikä merkitys tällä on alunperin ollut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitä ilmeisimmin kyseessä on vanhan patronyymikäytännön elvyttäminen. Patronyymi on henkilön ristimänimen jälkeen lisätty nimi, jossa on alkuosana isän (ja matronyymissä äidin) ristimänimi genetiivimuodossa ja loppuosana poika tai tytär (ruotsinkielisessä ympäristössä -son tai -dotter). Patronyymin tarkoituksena on yksilöidä henkilö tarkemmin kuin pelkän ristimänimen avulla tai ristimänimen ja sukunimen avulla. Nimistöä tutkinut Sirkka Paikkala esittää, että patronyymi ei ole ollut kansanomaisessa käytössä vaan sitä ovat käyttäneet viranomaiset. Henkilönnimiä koskevaa tietoutta on koottu runsaasti Suomen Sukututkimusseuran sivustolle osoitteeseen http://www.genealogia.fi/ . Sivun vasemmassa reunassa olevasta hekemistosta on valittava linkki Henkilönnimet.