Löytyisiköhän teiltä tietoa Sofia-nimen historiasta ja sen tarkemmasta merkityksestä?

Kysytty

Löytyisiköhän teiltä tietoa Sofia-nimen historiasta ja sen tarkemmasta merkityksestä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sofia on kreikkalainen nimi, jonka merkitys on ’viisaus’. Almanakkaan nimen on tuonut pyhimyskalentereiden marttyyrileski Sofia, joka legendan mukaan oli milanolainen ylhäisönainen, joka miehensä kuoleman jälkeen matkusti kolmine tyttärineen Roomaan kohtaamaan marttyyrikuoleman 15.5. keisari Hadrianuksen (117-138) aikaan. Enemmän tietoa löytyy kirjoista Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja ; Vilkuna, Kustaa : Etunimet ; Uusi suomalainen nimikirja.