Mikä on Raila nimen alkuperä ja mitä raila-sana on tarkoittanut aikanaan?

Kysytty

Mikä on Raila nimen alkuperä ja mitä raila-sana on tarkoittanut aikanaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Raila on myöhäinen suomalainen mukailu samaa tyyppiä kuin Aila, Maila. Almanakassa se on ollut 13.6. vuodesta 1950 alkaen. Virossa Railin ja Railan katsotaan johtuvan hebrealaisesta nimestä Raakel, jonka merkitys on ’lammas’. Lisää etunimistä kirjoissa Vilkuna, Kustaa : Etunimet ja Lempiäinen, Pentti : Suuri etunimikirja. Erisnimenä raila on Nykysuomen sanakirjan mukaan valkosuojuksinen suksen muotoinen jalas, jolla maaten hylkeenpyytäjä lähestyy saalistaan, ajopuu.

13 ääntä

Kommentit

Muistelen, että Raila oli myös jonkin laivanvarustamon laiva, jonka kipparina eli metikapteenina oli enoni Niilo Pursiheimo aikoinawn. Sitä en muista, oliko Raila yksi, kaphornarien Kap Hornin ohittamisesta olevan lisänimen mahdollistaneusta suomalaisusta laivoista.