Ennen vanhaan, vielä minunkin lapsuudessani, vanhemmat sanoivat lasten heiltä kysyessä mistä lapset/vauvat tulevat, että haikara ne tuo. Luen parastaikaa…

Kysytty

Hei! Ennen vanhaan, vielä minunkin lapsuudessani, vanhemmat sanoivat lasten heiltä kysyessä mistä lapset/vauvat tulevat, että haikara ne tuo. Luen parastaikaa Verner von Heidenstamin kirjaa Folkungien suku (1937 painos, suom. Yrjö Kaijärvi), jossa kerrotaan samaa. Suora laina sivulta 139: "Mitä teitä liikuttaa, juokseeko pitkäsäärinen Höner haikaroineen ympäriinsä jättämässä rintalapsia tupiin vai onko se Pyhä Nikolaus sauvoineen ja vesisoikkoineen?" Onko (tutkimus)tietoa mistä nämä haikara-tarinat on lähtöisin?
Terveisin, Ahkera Lukija

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tieteen kuvalehden historia.net-sivuston mukaan tarina syntyi 1800-luvulla Länsi-Euroopassa. Haikaraa pidettiin siellä tuolloin onnen ja hyvinvoinnin symbolina, ja se oli lisäksi tarpeeksi suurikokoinen vauvan kantamiseen. Tieto löytyy myös paperisesta Historia-lehdestä vuodelta 2010 (nro 1, s. 13). Nettitieto löytyy täältä:

http://historianet.fi/arkielama/kulttuuri/miksi-juuri-haikara-tuo-vauvo…